Punta Vittoria – Sesongens beste linje

Kalenderen viser april og vi er inne i vår siste vintermåned allerede. Vinteren har vært spekket av opplevelser og jeg kan med hånden på hjerte si at det har vært den beste vinteren i mitt liv. Snøen har vært magisk både i kvantitet og kvalitet og jeg hører det snakkes om at det er den beste sesongen på veldig mange år med tanke på snø, vær, skred, temperatur osv.

Det som jeg selv kommer til å sitte igjen med som det sterkeste minne etter denne vinteren er at jeg har sprengt grenser og barrierer som har gitt meg noen fantastiske ski-opplevelser. Det har egentlig ikke vært noe mål i seg selv, men det har vært en naturlig del av vinteren. Det er herlig å kjenne hvordan hode henger sammen med kroppen og at når alt kommer til alt er det hvordan du tenker om akkurat den situasjonen som avgjør hvordan resultatet blir. Da tenker jeg spesielt på min høydeskrekk som er på full tilbakekallelse – om ikke helt, så i hvert fall nesten:)

20140403Påveiopp

Selv om jeg kvittet meg med den verste høydeskrekken for en tid tilbake er det fortsatt litt som henger igjen med tanke på høye fjell, bratte renner og luftige innsteg. Jeg bestemte meg på forhånd at denne redselen for høyder ikke skulle stoppe meg og jeg gikk gjennom de ulike rutene og visualiserte meg gjennom de delene som innebar høyde. Så når jeg har stått på toppene for å enten rappellere ned eller for å kjøre relativt bratt har jeg allerede etablert en følelse på at det går bra så da er det bare å gjennomføre. Jeg har ikke vært redd en eneste gang, men for noen år siden hadde jeg ikke engang tenkt tanken på å bli med på disse turene (jeg tenker spesielt på Punta Vittoria og Likke Schloss) og da er det herlig befriende at jeg har klart å overvinne min egen frykt fordi jeg bestemte meg for det. En annen side som også har hjulpet er at jeg har møtt flere meget dyktige skikjørere her nede, men også mange helt ok skikjørere. Jeg har sett hvordan de helt ok skikjørerne presterer nettopp fordi hodet deres IKKE stopper dem fordi de har tro på egne ferdigheter (og kanskje mangler litt konsekvens-tenking). Dette har også gitt meg noe å tenke på og jeg kan ærlig innrømme at det har hjulpet å tenke: «kan de, kan jeg». Viktigst av alt er å prestere for seg selv og finne sin egen balanse noe denne vinteren absolutt har bidratt til.20140222Innsteget

I går kjørte jeg Vittoria for tredje gang denne vinteren og det er andre gang vi har hatt med oss snowboardere som ikke har kjørt her tidligere. Vi har blitt fortalt at det er umulig å kjøre ned her på snowboard og at vi ikke kan ta med oss brettkjørere. Men ingenting er umulig vel? Vi fikk i hvert fall vist at vilje og dyktighet kombinert med sikkerhet gjør det mulig. Så er det jo inspirasjon i seg selv å se hvilken mestringsfølelse og glede det gir å bli med på en tur som denne. Jeg har gjort meg mine tanker på om dette runnet egentlig er  litt «opphauset», men jeg har jo en klar tendens til å tenke: «kan jeg, kan du». Sannheten er vel at er denne linjen er en av de mest eksponerte i Alagna så det er forsåvidt greit at det ikke er mer folksomt på Punta Vittoria enn det allerede er. Sesongens beste linje er det utvilsomt, og for meg kommer den alltid til å stå som eksempel på mot, skiglede og makten vi alle er utsyrt med til å overvinne våre egne begrensinger – bare vi vil det nok.

20140403Virginia20140403Vittoriasiden20140403broen20140403Påveihjem

 

 

2 thoughts on “Punta Vittoria – Sesongens beste linje

Legg igjen en kommentar

