Pizzafest på italiensk

Italienere og deres pizza! Aldri i mitt liv har jeg spist så mye god pizza som dette året her. Angrer litt på at jeg ikke har tellingen for gøyen sin del, men det er gjerne like greit å ikke summere det opp:) Jeg har vært ute å spist med italienere som spiser pizza til forrett, hovedrett og dessert. Det er ikke bare en gang har det blitt delt en pizza til dessert. Det er helt normalt. Vi var heldige å bli invitert på en fest hos en italiensk familie og deres venner, og selvfølgelig serverte de deilig italiensk sprø pizza. Pizzaen fløy bokstavelig talt ut fra kjøkkenet i alle mulige varianter. En stor pizzaovn sto å ulmet på et par hundre grader og det ble laget pizza hele kvelden. Da kaken skulle serveres ble det selvfølgelig også laget en pizza med et kakestykke godt fordelt utover som fyll. Av respekt for hvordan italienerne elsker denne retten og hvor god de lager den skal jeg aldri mer spise et eneste stykke med frossenpizza. Ikke det at jeg har vært noen storspiser av det noensinne, men ikke engang på et sent nachspiel skal jeg putte det i meg. Jeg lover. Skal jeg noengang bygge meg et kjøkken skal jeg ha en sånn pizzaovn. Garantert.

Dette var en typisk italiensk kveld hvor unge, eldre, venner, familie, søsken, svigermor, barn, foreldre var samlet for å feire med god mat og drikke på en måte som jeg ikke har opplevd noe annet sted og som er litt vanskelig å forklare, men jeg skal prøve.. Stemningen er super chill, alle hjelper litt til og ingen stresser rundt for å være den perfekte vertinne, det er ingen fasade som må opprettholdes og om en pizza går i gulvet eller et glass knuser så merkes ikke noe annet enn applausen. Ingen rydder et glass eller et fat før midnatt. Pizzaen lages litt på rundgang og noen ganger glemmes det at det står en pizza i ovnen og et par velkjente italienske gloser runger i veggene. Hundene løper rundt å tigger mat og får selvfølgelig hele tiden ved bordet, kommer det noen kjørende inn på gårdsplassen lager hundene et salig leven utenfor, men ingen bryr seg nevneverdig om det, hverken de som kommer eller hundeeierne. Når alt dette finner sted i et stort rustikk italiensk hus med egen partyavdeling blir klisjeen komplett igjen da. Jeg er evig takknemmelig for å få oppleve dette året her.

20140629Pizzalaging

20140629Alex

20140629Øogrenato

20140629Lagbord

20140629Pizzabakernefarge

20140629Pizzadeig

20140629Jubilanten

20140629Pizzabrett

20140629Festen

20140629Elena

20140629kake

Legg igjen en kommentar

