Midtsommer på italiensk. Ferragosto!

Ferragosto, «Augustus festdag», er en italiensk merkedag som feiries hvert år den 15. august. Denne dagen er normalt sett den varmeste dagen i året og er derfor også å regne som Italias midtsommer. Det var definitivt ikke den varmeste dagen i Alagna i går, men vi ble invitert til hagefest og tre retters lunch sammen med familie og venner til de vi leier hos. Et italiensk langbord akkurat som det forventes være, med gamle, unge, venner, familie, bekjente og en entusiastisk italiensk kokk som selvfølgelig fikk stor applaus hver gang han kom ut fra kjøkkenet. Kjøkkenet viste seg å være en komfyr innerst i en kjeller like ved. Det var så mye mat og vin at vi sikkert kunne sittet der enda. Litt utpå ettermiddagen kom det levering på døren med pasta og brød og jeg tror ganske mange ikke trengte å lage middag denne dagen.

Nok en gang blir jeg fasinert av den italienske væremåten og det totalt avslappete forholdet de har til livet. Alt går av seg selv, alle hjelper litt til, noen setter seg ned å leser avisen, de gamle sitter stille på enden av bordet og noen maser hull i hodene på hverandre ved siden av. Det kommer stadig mer mat på fatet mitt uten at jeg forsyner meg. Ingen drikker for mye, men koser seg med vinen og grappaen. Fire timer senere er måltidet over og jeg rusler mett og takknemmelig hjemover. Som jeg kommer til å savne dette!

Last preparations
The Chef!
The kitchen
Fried squash

thechefs

svarthvitt

Just enough pasta:)

pasta2

parmesan

eldre

bordettre

Ceno and Mia
A 4 hour italian lunch may be too long for Mia..
Homemade
Lilliana and Mia

bordet

Legg igjen en kommentar

