Isola Giglio, Toscana.

En dagstur til Isola Giglio skulle jeg gjerne byttet ut med et par uker. Vi tok båten fra Porto Santo Stefano til Porto Giglio som tar ca. en time. Vi kom i land til en koselig liten havnelandsby som like gjerne kan kalles Kardemommeby, her var det lavt tempo og høy sjarm. Jeg kan tenke meg at juli og august er rimelig busy i denne lille bukten som består av en liten markedsplass, noen koselige restauranter og trange gater blottet for neonlys og rester av «80 talls glam» som kan finnes i noen italienske feriebyer.  Litt vanskelig å sette fingen på akkurat hva jeg mener her, men pytt, det spiller ingen rolle.

Ca. 15 min å gå fra Porto Giglio fant vi spiaggia Canella, en strand med wow-effekt som jeg gjerne skulle sjekket mer ut, men vi rekker ikke alt så vi valgte å dra til Campese på andre siden av øyen når vi først var på Isola Giglio. Bussjåføren tok frem pekefingen når vi var på vei inn på bussen med Mia så vi tok en taxi i stede. Det var jo mye mer effektivt med taxi, men jeg undrer meg om det er en sånn universell «ikke hund på buss i italia-lov» som gjelder? Ikke vet jeg. I så fall er det morsomt når hunder er velkommen over alt på restauranter, barer og de fleste butikker, men på bussen? Nei der går grensen:) Ikke at jeg tror Mia bryr seg:)

Porto Giglio
Eat ice cream and stay calm:)
Narrow streets
A small beach in Porto Giglio
Porto Giglio
Porto Giglio
Porto Giglio
Porto Giglio
There are four taxi drivers at Isola Giglio – Ottavio, Adriano, Andrea and Antonio:)
Cannella beach

I Campese ble det bading og snorkling som jeg tror er hovedingrediensene i denne lille landsbyen som stort sett består av en strand, noen butikker og et par restauranter. Dette var kun det lille vi fikk med oss av øyturen vår til Giglio, men her er det mange muligheter om det er naturen som lokker. Jeg kunne tenke meg å sjekke ut hele øyen med båt, snorklet mer, dykket og sjekket ut stiene i fjellene – for høyeste fjellet er faktisk over 500moh. Dette var et kult lite sted og jeg håper jeg kommer tilbake en dag. Jeg har funnet en villa som er til leie, vi trenger bare noen å spleise med:)

Campese
Campese
1-2-3 GO!
DCIM100GOPRO
Snorkling in Campese
DCIM100GOPRO
There`s a whole other world down there and I love it!
Øyvind and Mia in Campese
Thanks for having us, Isola Giglio.

 

One thought on “Isola Giglio, Toscana.

Legg igjen en kommentar

