Siena, Toscana

Siena er en sånn by jeg virkelig har lyst å oppleve helt uten andre turister, det vil aldri bli mulig, men jeg liker å se det for meg.  Siena har en helt egen atmosfære og du bare vet at denne byen er full av hemmeligheter. Realiteten i dag er tusenvis av turister og mange amerikanere på guidede turer i store grupper som presser seg gjennom gatene. Så hører du de begeistrende uttrykke hvor fantastisk de synes det er:)  «Oh My God», «WOW» etc etc. På sett og hvis har det sin sjarm det også og jeg kommer jo ikke unna med at jeg selv er akkurat som de, turist med stor T. Så vi bestemte oss for å kjøpe billett til en turistattraksjon, vi har litt allergi mot folkemengder, men køen var ikke så lang i billettluken. Med godt mot sto vi der med to billetter til panorama balkongen i katedralen og da vi kom innenfor ble vi møtt av et skilt som sa:  «30 minutter kø på panorama balkongen». 30 minutter ble til 40 minutter og da vi endelig kom oss ut for å se på utsikten hørte vi en en italiener rope «cinque minuti». Så vi fikk 5 minutter med Sienas beste utsikt etter 40 min venting. Om det var verdt det? Ja, hvert eneste minutt køen var verdt den utsikten.

Godt fornøyd med dagens sightseeing fant vi oss en bakgate hvor vi fikk servert tagliatelle og risotto med porcini. Sammen med en Chianti Classico ble det en fullverdig italiensk lunch. Av og til kunne jeg skimte guidene i hovedgaten, bærende på et flagg og en begeistret turistgruppe hakk i hæl.

 

Tourists at Piazza del Campo
Tourists at Piazza del Campo
One day I want to have Fiat. (okey, I`d rather go for the 500 Abarth)
Duomo di Siena is stunning
This guy playing the violin like a true star outside the cathedral
Duomo di Siena

bilde1

The view:)
Tagliatelle con porcini

One thought on “Siena, Toscana

Legg igjen en kommentar

