Hjemreisen og «Vakuumet»

I dag er det to uker siden vi kom tilbake til Norge. Vi kjørte fra Livigno til Gøteborg hvor vi overnattet til lørdag. Lørdagen gikk turen videre til Norge, vi kjøpte en tilhenger på veien og hentet et lite flyttelass med ski, bildekk, skiboks etc som vi fikk fraktet til Norge i sommer. Etter en kjapp tur innom Oslo kjørte vi videre til Hemsedal på kvelden.

Når vi kom tilbake til leiligheten på Hemsedal føltes det som om hele det siste året bare hadde vært en drøm og at vi var tilbake på fjells etter en uke med jobb. Jeg så gjennom alle bildene fra 31 okt 2013 til 1 nov 2014. Jeg ble lettet, det siste året har skjedd!

Mitt første møte med Skandinavia var en kaffe og spise stopp i Sverige, jeg luftet Mia og ruslet inn på bensinstasjonen (hadde Mia med meg selvfølgelig). Jeg ofret ikke det en tanke at det er forbudt å ta med seg en hund inn på en bensinstasjon, jeg ble selvfølgelig kastet ut. Jeg gikk ut uten å si et ord, men tenkte på hvor stor kulturforskjell det er mellom Skandinavia og Italia. Hvilke skade kan det gjøre om hunden min tasser ved siden av meg inn på en bensinstasjon? Hun kommer ikke til å tisse i smågodtet eller sleve på avisene! Øyvind fikk høre noen gloser fra meg om at jeg ikke kom til å holde ut her opp i dette ”intolerante tåkelandet” særlig lenge. Det er mulig jeg var litt ekstra amper etter 14 timer i bilen uten tilgang til ordentlig kaffe og det eneste spisestedet som var åpent var en Burger King. Jeg måtte bite i det sure eplet, gå inn igjen på bensinstasjonen uten Mia, kjøpe meg en espresso fra en automat og betale usannsynlig mye for en lunken utvannet espresso. Etterpå måtte jeg le litt av meg selv for det er jo virkelig bare et luksusproblem.

Vi kom til hotellet i Gøteborg og førstepri var en liten luftetur og et glass rødvin. Vi bestilte vin og skulle sette oss ned i resepsjonsområdet med Mia. Vi fikk fort beskjed om at det ikke gikk. Det fantes HYPER-allergikere BÅDE blant gjestene og personalet. Etter 365 dager på reise er det første gangen jeg har hørt ordet HYPER-allergiker. Jeg har selvfølgelig forståelse for at noen er allergiske og hadde jeg hatt med meg Mia på en bar eller restaurant i Italia der noen hadde gitt meg beskjed om at de slet med allergi, hadde jeg selvfølgelig gått hjem med henne.

Norge og Skandinavia har hatt fantastisk vær i år, men siden vi entret Skandinavia for to uker siden har det vært tjukk tåke nedover fjellene med unntak av to dager, jeg har sett fjellene på Hemsedal og i Bergen en gang. Når jeg handler kaffe får jeg ikke tak i espresso, men flere hyllemeter er fylt opp med kapsler. Kaffe-kapsler. Hva er egentlig det? Når jeg forlot Norge hadde Nespresso et godt tak rundt Norge, men nå har de et jerngrep rundt kaffedrikkende nordmenn. Et markedsføringsstunt ut av dimensjoner gjør at kaffelukt og kaffebønner er en sjeldnere ingrediens på norske kjøkken.

Men etter to uker ser jeg at jeg liker utrolig mye med Norge, det er et godt land å bli født i. Vi er noen av de mest privilegerte menneskene i verden. Men ”superlandet” må være en kombo av toleransen i Italia og tryggheten i Norge. Kanskje vi har det litt for godt i Norge. Kanskje vi sammenligner oss litt mye med naboen og kanskje vi tenker litt lite selv fordi alt allerede er bestemt for oss.

De første ukene har føltes litt som et vakuum, men jeg er på vei ut av dette nå. Jeg gleder meg utrolig mye over å møte venner, familie og kjente igjen og jeg gleder meg til så mye fremover. Dette året har rett og slett vært sunt.

Så tror jeg også at bloggen skal få leve litt videre for den hjelper meg med å leve litt mer i nuet og den tar vare på livets små og store øyeblikk.

Legg igjen en kommentar

